MAATWERK FIETSDRAGER
TRIKE / DRIEWIELER
Klacht:
Waarom zijn er geen (betaalbare) fietsendragers te koop voor een driewieler (trike) fiets?
Heb je eindelijk je driewieler maatwerk fiets in huis, kom je niet verder dan de routes rondom huis. Hoe leuk zou het zijn om je driewiel fiets mee te kunnen nemen op vakantie en/of een dagje weg? Lekker de natuur in en genieten van de wind in de haren.
Offerte:
Ik wilde mijn nieuwe driewieler ligfiets meenemen op vakantie. Even een fietsendrager aanschaffen bleek echter niet zo eenvoudig.
Na heel veel zoeken en bellen was er een leverancier in Duitsland die dit kon maken. Helaas werd er niet op mijn offerte aanvraag mail gereageerd.
Achteraf hoorde ik dat deze partij enorme prijzen vraagt voor dit stuk maatwerk. En zoals ik na alle jaren wel weet wordt de prijs voor invalidenaanpassing berekend met de formule: Basisprijs x 4 + 25% onvoorziene omstandigheden.
Oplossing:
Na wat onderzoek en telefoontjes werd de oplossing gevonden in het aanpassen van een bestaande fietsendrager.
Dankzij een goede vriend met de juiste connecties is de bestaande Pro User Amber 4 fietsendrager omgebouwd tot de huidige driewieler fietsdrager.
Maatwerk:
- Uitgangspunt: Pro User fietsdrager voor vier fietsen. Type: Amber IV.
- Met een houten constructie de mogelijkheden bepaald.
- De exacte maatvoering genoteerd. Dus afstand tussen de wielen en de plaats van de wielsteunen op de drager.
- Zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de standaard aanwezige bevestigingen.
- Een professionele lasser heeft de aanpassing uitgevoerd waarna het extra stuk in de poedercoating is gezet.
Eindoordeel:
Sinds 2006 weet ik dat ik erg veel gebruik moet maken van maatwerk oplossingen. Helaas heeft maatwerk een aantal vervelende eigenschappen.
De belangrijkste eigenschap is de prijs. Het aanschaffen van producten om mijzelf mobiel te houden gaat vrijwel altijd gepaard met extreem hoge rekeningen.
- Geen standaard auto maar een brandstof slurpende grote bus.
- Geen standaard fiets maar een speciale fiets die ook nog extra aangepast moet worden.
- Geen standaard rolstoel maar een ligbed rolstoel op maat.
En dus nu ook een op maat gemaakte fietsendrager. De reguliere leveranciers zagen hier geen brood in en dus heb ik deze trike drager zelf moeten bedenken en laten aanpassen.
Het eindresultaat is geweldig! De drager is extreem stevig en ligt als een huis achter de auto. De schuine spanband (van het remlicht boven op de achterklep naar de achterkant van de fietsdrager wordt door de leverancier standaard meegeleverd om, in het geval van vier zware fietsen, de drager wat extra steun te geven.
Deze band is in mijj geval niet echt nodig aangezien mijn ligfiets niet erg zwaar is.
Normaal is de installatie als volgt: Drager op de trekhaak plaatsen en daarna de fiet erop zetten. Maar al snel bleek dat het handiger was om de installatie anders uit te voeren.
Onze installatie methode: De drager op de grond leggen. De driewiel fiets daar vervolgens overheen rijden en de banden in de steunen laten rusten. De drie banden vast zetten met de aanwezige gespjes. Vervolgens, met twee personen, de drager inclusief de fiets optillen en op de trekhaak plaatsen. Vastklikken en klaar is kees.
Rijden:
Zoals omschreven ligt de fietsdrager bijzonder strak achter de bus. De fiets steekt slechts enkele centimeters aan de bestuurderskant uit.
Zelfs onverwachte hobbels en kuilen in de weg waren geen probleem.
De schuine spanband is niet perse nodig maar geeft wel een veilig gevoel.