Skip to main content

INVALIDEN BUS
LIGGEND VERVOER

Liggend vervoer in invalidenbus

Liggend vervoer:

Nadat ik mijn ligbedrolstoel had was het de wens verder weg te gaan. Bezoeken van een stad, naar de dierentuin, vakantie, bezoek ziekenhuis, etc.. Liggend op mijn ligbedrolstoel vervoerd worden is niet te doen. Erg oncomfortabel en gevaarlijk. Het openbaar vervoer is dus geen oplossing. 

Liggend vervoerd worden kon in 2009 alleen in een ambulance. Mijn idee was om een bus om te laten bouwen met daarin een vast ligbed en ruimte voor mijn ligbedrolstoel. Na ruim een jaar was mijn wens dan eindelijk werkelijkheid geworden. De omgebouwde bus voor liggend invalidenvervoer stond klaar voor gebruik.

Fiat Scudo aangepast voor liggend vervoer

Uitgangspunt:

  • Fiat Scudo Panorama met 8 zitplaatsen 
  • Schuifdeuren aan beide zijden en dubbele achterdeur
  • Luchtvering achter met handmatige bediening
Afmetingen Fiat Scudo
Achteraanzicht Fiat Scudo met rolstoel oprijplaat

Aanpassingen:

  • Derde zitrij van twee losse stoelen verwijderd 
  • Rechter stoel op tweede zitrij verwijderd
  • Metalen frame voor ligbed gemaakt. L:200cm x B:40cm 
  • Aluminium beschermplaat op de laadvloer aangebracht.
  • Oprijplaat voor rolstoel geplaatst. Deze bestaat uit twee delen en is volledig handbediend. 
  • Getinte ruiten tegen inkijk en zon.

Voor de stevigheid zitten hier nogal wat X verbindingen. Helaas is de opslagruimte hierdoor minder praktisch.

Volgens de wet moet je met het hoofd vóór en de benen achter liggen.

Op de voorkant van de bus is een camera gemonteerd. Hierdoor kan er meegekeken worden met het verkeer.

De ligbedrolstoel kan worden opgeklapt en wordt daarna links naast het bed geplaatst.

Naast het bed zijn de twee beschikbare zitplaatsen. 

Dankzij de drie stoelen op de eerste rij kunnen er in het totaal 6 personen vervoerd worden.

De luchtvering zorgt voor een constante en horizontale ligging van de bus. Tijdens stilstand is deze te verlagen om de rolstoel eenvoudig in- en uit te kunnen rijden.

Dankzij de twee gescheiden airco systemen is de temperatuur achter in de bus volledig zelf in te stellen.

Wat kan beter?

  1. Deze Fiat Scudo is in 2009 nieuw aangeschaft. Het ombouwen en keuren heeft bijna één jaar geduurd. Vooral de keuringsinstanties bleken liggend vervoer te willen tegenwerken.
  2. De bus heeft inmiddels ruim 260.000km gereden en is zeer betrouwbaar gebleken. Desondanks zijn er zeker verbeteringen mogelijk.
  3. De basis is een "busje". Hierdoor is de vering wat minder comfortabel dan een personenauto. Hierdoor worden alle oneffenheden in de weg direct doorgegeven. Het ligbed is direct op de laadvloer gemonteerd en neemt alle trillingen over. Zowel de motortrillingen als alle oneffenheden zorgen voor een extra vermoeide rit.
    --> Inmiddels zijn de "busjes" stukken verbeterd in vering. Volledige luchtvering rondom zou wellicht nog beter zijn. 
  4. Het bedframe is dusdanig gemaakt dat er weinig praktische laadruimte overblijft. Vooral op vakantie is dit echt jammer. Een andere productie met bv. bakken onder het bed zou een uitkomst zijn.
  5. Vanuit de wet (was) is voorgeschreven dat er minimaal één raam volledig geblindeerd moet zijn. Erg jammer aangezien je daardoor minder zicht naar opzij hebt. 
  6. Liggend kijk je veel naar het dak. Een glazen dakraam zou voor meer licht en zicht kunnen zorgen. Wellicht ook een wat minder opgesloten gevoel.
  7. Ik ben altijd afhankelijk van een chauffeur. Helaas is het schakelen en koppelen niet voor iedereen routine en wordt ik geregeld door de bus geslingerd. Een automaat zou hier een uitkomst zijn.