Skip to main content

VENETIË 
TOEGANKELIJK?

VENETIË

Wij gaan Venetië bezoeken vertelden we aan iedereen die naar onze vakantiebestemming vroeg. Venetië? Je weet dat daar heel veel water is en erg veel kleine bruggetjes zijn? Hoe wil je daar met je ligbed-rolstoel uit de voeten? 

We hebben ons aardig verdiept in de toegankelijkheid van Venetië. Diverse websites bekeken, teksten vertaald, plattegronden opgeslagen, enz.. Het parkeren zou moeten lukken, de water taxi’s geschikt voor rolstoelen en de bezienswaardigheden zouden theoretisch ook toegankelijk moeten zijn. Als laatste hebben we contact gehad met twee personen met een grote hoeveelheid kennis van en over Venetië. Maar of het ook  toegankelijk is voor een ligbed-rolstoel was echter voor iedereen de grote vraag. 

Op dinsdag 10 juni 2025 zouden we al vroeg richting Venetië vertrekken. Helaas had een wat lompe persoon de oplader van mijn rolstoel eruit getrokken waardoor deze niet voldoende was opgeladen. Dus eerst maar wat laden en dan naar Venetië. 

Gehandicapten parkeerplaats Venetië

Gehandicapten parkeerplaatsen (gpp) in Venetië

Alora, (Italiaans stopwoordje om de zin mee te beginnen) daar gaan we. Via de SR11, een 50-70km/u weg met veel flitskasten rijden we richting ons startpunt Piazzale Roma. Dit plein heeft enkele GPP’s (gehandicapten parkeerplaatsen) maar deze waren allemaal al bezet. De eerste 10 minuten zoeken naar een parkeerplaats waren inmiddels versterken. Op advies van de locale politie zijn we naar het aangrenzende City Park Venedig gereden. Let op deze parking heeft twee banen. Eentje voor het klootjesvolk en eentje voor ons invaliden. (Zie kaartjes) Bij het binnenrijden werd ons gevraagd of we hadden gereserveerd*. Ehh, nee, sorry, wisten niet dat dat überhaupt mogelijk was. De vriendelijke parkeerbeheerder zei dat we geluk hadden en dat er nog één plekje vrij was. De slagboom ging open en we moesten naar de kelder rijden. Daar bevonden zich meerdere GPP’s en er was er idd nog eentje vrij. Vanaf daar ga je via twee kleine deurtjes naar buiten en sta je direct op het Piazzale Roma. 

Gratis parkeren voor gehandicapten

Met de rolstoel op de boot

Stap één is afgevinkt, op naar het openbaar vervoer. De bus, nee de boot. Om als invalide mee te kunnen varen moet je een kaartje kopen bij één van de bemande ticket punten. Als invalide krijgt een aanzienlijke korting en de begeleiding is gratis. 

Op naar de boot. Er zijn diverse bestemmingen en het is dus goed opletten welke boot je neemt. Wij wilden bij het SAN Marco plein beginnen en moesten daarvoor gebruikmaken van lijn 1. 

De boten meren aan tegen drijvende pontons. Om hier op te komen neem je niet de normale ingang maar ga je via de uitgang. In de meeste gevallen is daar een bel die je moet bedienen om assistentie te krijgen. De hekjes gaan open en je wacht tot de boot is aangemeerd. Als de boot leeg is, ligt hij op de zelfde hoogte als het ponton. Drempelvrij met maar een kleine sleuf tussen wal en schip. Voor mijn grote banden prima te doen en ik verwacht dat een handbewogen rolstoel dit ook wel ziet zitten. Grote kans dat je nu ook als eerste aan boord mag. Vanwege mijn bedlengte van 2 meter was de kapitein niet erg blij en dat liet hij ook even merken. Beetje jammer want je voelt je daardoor toch wat minder welkom.

Om het San Marco Plein te bereiken vaar je over de grootste waterweg, heel toepasselijk Canal Grande genoemd. Tijdens de 45 minuten vaart, waarbij de boot zeer veel tussenstops aandoet, heb je een prachtig overzicht met uitzichten op de diverse bruggen en panden. De diversiteit aan door elkaar varende, maar elkaar net niet rakende, bootjes blijft een prachtig schouwspel. 

De grote boten zijn de baas en dat laat de kapitein ook regelmatig even weten. Al toeterend en gebarend vaart hij van stop naar stop. De kleinere watertaxi’s die de bezoekers naar hun hotel brengen manoeuvreren er omheen. De gondeliers op hun gondel varen behendig tussen dit geweld door. Als laatste zijn er dan de platbodems met vuil en bouwmaterialen. Deze varen gestaag tussen de wirwar van boten naar hun bestemming. De kapiteins waren stuk voor stuk echte Italiaanse mannetjes. Haartjes strak, designers kleding, kraagje omhoog en de merk zonnebril op de neus.

San Marco plein Venetië met een rolstoel

San Marco plein en basiliek

Eenmaal bij het San Marco plein aangekomen bleven er toch nog een hoop mensen op de boot. Hierdoor was de overgang naar de wal wat hoog en moest er even geholpen worden. Om vanaf de aanlegsteiger op het plein te komen lopen de meeste mensen over de brug. Deze is niet toegankelijk voor rollers en dus zijn we via de twee kleine straatjes, Calle Vallaresso en Calle Seconda L”Ascension, gereden om het plein te bereiken. (Zie kaartje) Hmmm, weer wat trapjes, hoe komen we op het plein. Rechtsom en helemaal tot het einde gereden om erachter te komen dat er geen afrit is. Dus maar weer terug naar het startpunt. Via een klein straatje (zie kaart) alsnog op het plein kunnen komen. 

De basilica de San Marco is toegankelijk maar alleen via de linker zijingang. Dit is de  ingang van de kapel. De vriendelijke medewerker begeleid je vanaf daar via de kapel naar het midden van de basiliek. 

Volgens de kenners is dit één van de mooiste gebouwen van Venetië maar wij werden er niet echt warm van. 

Verschil vóór en na de service

Beweeg de pijltjes naar links en rechts om de verschillen van vóór- en na het onderhoud te bekijken.

After
Akai AM-2800 na het recappen en de service
Before
Akai AM-2800 bij aanvang onderhoud
After
Akai AM-2800 na het recappen en de service
Before
Akai AM-2800 bij aanvang onderhoud

Eindoordeel:

Akai AM-2800 versterker: 

Oei, oei, oei, wat ben ik toch een bofkont. Want wat vindt ik dit weer een prachtige versterker. Een beetje geschrokken van het eerste aangezicht met zijn bruine vlekken en vieze knoppen zag ik toch direct de schoonheid daarachter.

Het prachtige aluminium en de houten kast staan hem zo goed. De krachtig klikkende schakelaars en de zacht tikkende volumeknop. Een geweldig stuk nostalgie.

De eerste luistertest viel nogal tegen. Er kwam geluid uit en het kraken van de potmeters viel nog mee, maar wat een emotieloos geluid kwam eruit. Een perfect voorbeeld van een versterker die wel wat baat zou kunnen hebben bij de vervanging van wat condensatoren. En als je dan toch aan de slag gaat, dan kan je het maar beter goed aanpakken. Dus alle elco’s eruit en hoogwaardige nieuwe ervoor in de plaats.

De behuizing had ook aanzienlijk wat aandacht nodig. Het front eerst zachtjes gereinigd met St.Marc oplossing en daarna voorzichtig opgepoest met een hoogwaardig aluminium poetsmiddel. De knoppen eerst in het ultrasoon bad gereinigd en daarna ook opgepoetst. Het geheel blinkt je weer tegemoet. 

Hoe klinkt deze Akai AM-2800 versterker?

Dom, dom, dom. Rond 1985 kocht ik van mijn spaargeld een basismodel Technics Receiver. In de winkel stond toen ook een vergelijkbare Akai versterker. Ik zag hem toen staan maar was ervan overtuigd dat mijn nieuwe aankoop veel en veel beter zou zijn.
Nu, 2025, klinkt deze Akai uit 1976 weer als nieuw. En wat klinkt hij ongelooflijk mooi. Al op laag volume is hij bijzonder gedetailleerd en voel je de kracht. Een prachtig stereobeeld en natuurlijk een ongelooflijk mooi design. 

Resume:

1. Waarom heb ik in 1985 geen tweedehands Akai gekocht?

2. Waarom werd ons toen verteld dat de techniek ieder jaar zoveel beter werd?

3. Waarom zit ik nu zo te zeuren. Ik kan er nu toch van genieten.

4. Het vervangen van condensatoren kan in sommige gevallen ene enorme verbetering zijn. Zeker de koppelcondensatoren. 

Kopen? JA!!!!

Akai AM 2800 Full Recap 1